❀Amarylliss❀

مادر و کودک

1395/3/26 13:33
نویسنده : گل نرگس
2,068 بازدید
اشتراک گذاری

بیماری های مختلف کودک در ادامه مطلب بخوانید ....

خس خس سینه  کودک را جدی بگیرید ....

بیماری های شایع و مسری کودکان را بشناسید ....

علائم عفونت های ادراری ....

تقویت مثانه کودک .....

تقویت سیستم ایمنی کودکان,افزایش سیستم ایمنی کودکان,تقویت سیستم ایمنی کودکان,بیماری های کودکان ,بیماری نوزاد ,بیماری کودک

آسم یک بیماری مزمن التهابی ریه ها و مجاری تنفسی است

 

 اسپری آسم و نحوه ی فشار دادن آن برای خیلی از ما خاطره ی «نرگس» در فیلم «خواهران غریب» را زنده می کند. همان دختری که در هنگام دویدن یا ناراحتی نفسش می گرفت و مجبور می شد اسپری استفاده کند و همین باعث شد ادای اسپری زدن برای بسیاری از ما به یک نوستالژی تبدیل شود. اما این نوستالژی برای بچه های مبتلا به آسم تنها یادآور تنگی نفس و سرفه هایشان است. به همین بهانه به سراغ دکتر درخشان فر، متخصص کودکان و نوزادان، رفتیم و با او درباره این بیماری شایع کودکان به گفتگو پرداختیم.


دکتر  درخشان فر، متخصص کودکان و نوزادان، درباره بیماری آسم می گوید:« آسم از آن دسته بیماری های مزمن کودکی است که گاهی ممکن است به قدری حاد شود که کودک چند روزی از فعالیت هایش باز بماند و یا به مدرسه نرود. ابتلا به آسم و تنگی نفس در سنین قبل از بلوغ، در پسران شایع تر از دختران است در حالی که بعد از بلوغ این نسبت در دختران و پسران برابر است.»


دکتر درخشان فر به تشخیص آسم در شیرخواران اشاره می کند و می گوید:« از علائم این بیماری می توان به خس خس سینه در هنگام سرفه کردن اشاره کرد و اگر این سرفه ها با آنتی بیوتیک خوب نشود، شک ما به آسم بیشتر می شود و برای تشخیص دقیق آسم، از ریه های کودک عکس گرفته می شود. به تنگی نفس در کودکان کمتر از 1 سال برونشیولیت گفته می شود و اگر برونشیولیت تا بعد از 1 سالگی ادامه پیدا کند، تبدیل به آسم می شود. این بیماری در تست تنفسی کودکان که قبل از 4 سالگی انجام می شود و یا با فوت کردن کودک در اسپیرومتر مشخص می شود. البته علائم بالینی آسم به قدری قابل تشخیص است که نیاز به اسپیرومتر نیست.»
 دکتر درخشان فر با بیان این که30 درصد از بچه هایی که احتمال دارد به آسم مبتلا شوند، تا 1 سالگی و 90 درصد از آنها تا قبل از 5 سالگی علائم این بیماری را نشان می دهند، می گوید:« بازدم های طولانی، خس خس سینه و سرفه در هنگام دویدن و فعالیت و سرفه های خشک در خواب از جمله علائم آسم هستند. کودکان مبتلا به آسم که به طور مرتب و یا گاه گاه بیماری شان عود می کند، ممکن است تا قبل از بلوغ درمان شوند و یا همچنان بعد از بلوغ هم ادامه پیدا کند و به آسم بزرگسالان تبدیل شود.50 درصد از بچه هایی که مبتلا به آسم هستند تا قبل از بلوغ بهبود می یابند.»


ابتلا به آسم به دو عامل ژنتیکی و محیطی بستگی دارد. به همین دلیل دکتر درخشان فر توضیح می دهد:« در خانواده ای که زمینه ی ژنتیکی ابتلا به آسم دارند، اگر یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشند، احتمال اینکه فرزندشان هم به آسم مبتلا شود 25 درصد است. همچنین اگر پدر و مادر هر دو آسم داشته باشند، درصد ابتلای فرزندشان به این بیماری به 50 درصد می رسد. باید بدانید که آسم و آلرژی از یک خانواده اند و اگر یکی از والدین یا هر دو دچار آلرژی باشند احتمال بروز آسم هم در کودک هست.»


این متخصص کودکان و نوزادان، درباره عوامل محیطی که منجر به بروز این بیماری می شوند می گوید:«از عوامل محیطی که منجر به بروز آسم می شوند می توان به وزن کمتر از 2500 گرم نوزاد در هنگام تولد اشاره کرد و همچنین سیگاری بودن مادر، بزرگ شدن در خانواده ی پرجمعیت، قرار گرفتن در معرض آلرژن ها (عوامل حساسیت زا) مانند آلودگی هوا و سن کمتر از 20 سال مادر در هنگام تولد از عوامل دیگر هستند.»

,[categoriy]

در فصل های سرد و مخصوصا در زمستان، حملات آسمی شدت می یابند

 
دکتر درخشا ن فر با اشاره به حملات آسمی، درباره زمینه های تشدید آن می گوید:« در فصل های سرد و مخصوصا در زمستان، حملات آسمی شدت می یابند بنابر این تعدادی از عوامل ویروسی مانند آنفلوآنزا و پارا آنفلوآنزا می توانند زمینه ی ابتلا به آسم و شدت این حملات را در کودکان افزایش دهند. مشکلات احساسی و رفتاری هم می توانند منجر به بروز آسم شوند، بنابر این اگر کودکان در محیط هایی که برایش تنش زا و استرس زا باشند، قرار بگیرند، ریسک حملات آسمی در آنها زیاد می شود. همچنین برای جلوگیری از حملات آسمی در کودکان، نباید رطوبت هوا از 50 درصد بیشتر باشد.»
 
اگر پزشک تشخیص دهد که کودک مبتلا به آسم است، با عکس ریه می تواند آن را تأیید کند همچنین بچه هایی که سینه شان در هنگام معاینه خس خس می کند و صدای خاصی می دهد، به احتمال زیاد مبتلا به آسم هستند. معمولا این بچه ها با اسپری ها و دارو های مخصوصی که برایشان تجویز می شود، درمان می شوند.


انواعی از درمان های پایه برای جلوگیری از تماس با آلرژن ها وجود دارد که دکتر درخشان فر درباره ی آنها توضیح می دهد:« استفاده از دارو های استنشاقی و ضد آلرژی برای کم کردن التهاب، اجتناب از کشیدن سیگار، اجتناب از دود ناشی از بخاری های چوبی و بوی رنگ دیوار، ننوشیدن نوشیدنی های خیلی سرد و دور بودن از تغییرات ناگهانی دما و رطوبت را شامل می شود.»


دکتر درخشان فر درباره ی روش های درمان آسم می گوید:« تجویز اسپری و دارو های استنشاقی برای کودکان مبتلا به آسم بر اساس وزن شان انجام می شود و در صورت تشخیص پزشک، کورتون هم ممکن است برای مدت کوتاهی تجویز شود. در صورتی که پدر و مادر ها نشانه های آسم را در فرزندشان دیدند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند و اقدامات درمان را برای کودک شان انجام دهند. چون آسم، عضلات تنفسی بچه را خسته می کند و ممکن است  باعث ایست تنفسی و مرگ او شود. کودکان مبتلا به آسم قبل از انجام فعالیت های ورزشی حتما باید از اسپری استفاده کنند. حتی ممکن است بعضی از غذا ها و خوراکی ها برای این کودکان ممنوع شود. درمان های خانگی برای بیماری آسم وجود ندارد چون مکانیسم این بیماری تنگ شدن راه های هوایی است.»

 

 

////////////////////////////

 

بیماری های شایع و مسری همواره در کمین کودکان است. بیماری هایی مثل فلج اطفال، سیاه سرفه، آبله مرغان، حصبه، دیفتری، سرخک، سرخچه، کزاز و اوریون
,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

بیماری های شایع و مسری کودکان و درمان آن -آکافلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری

آکاایران: بیماری های شایع و مسری کودکان و درمان آن

بیماری های شایع کودکان بسیار زیاد می باشد و در بسیاری از مواقع عامل ایجاد یک بیماری، مبتلا شدن به بیماری های دیگر است. بنابراین باید دقت کنیم که کودکمان به اشخاصی که بیماری واگیر دار دارند، هرگز نزدیک نشود. اینک به بررسی شایع ترین بیماری های واگیر دار کودکان می پردازیم.

 

به گزارش آکاایران: فلج اطفال:

ویروس این بیماری، کودک 5 تا 9 ساله را مبتلا کرده و به شدت مسری است. تماس با بیمار مبتلا شده و یا استفاده از وسائل وی کودکان دیگر را نیز مبتلا می نماید. سردرد و کوفتگی بدن همراه با تب خفیف از نشانه های این بیماری است که در فصل تابستان رواج بیشتری می یابد. دوره کمان یا نهفتگی یک تا سه هفته بوده و دوره بروز آن به شدت بیماری بستگی دارد. از وهله بروز نشانه ها تا فرو نشستن تب، کودک را قرنطینه می کنند. جهت پیش گیری واکسن قطره خوراکی استعمال می شود.

 

سیاه سرفه:

باسیل سیاه سرفه از طریق تماس با بیمار دیگر به کودک سالم منتقل شده و معمولا ده روز دوره نهفتگی دارد. از هنگام تولد تا شش سالگی کودک را تهدید کرده و در بهار و زمستان رایج می باشد. سرفه شدید، استفراغ پیاپی و دورگه شدن صدا از نشانه های سیاه سرفه است. دوره  بیماری دو ماه بوده و ضمن قرنطینه کودک درمان با آنتی بیوتیک انجام می پذیرد. پیش گیری آن با تزریق واکسن سه گانه صورت می گیرد.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

آبله مرغان:

تماس با بیمار و وسائل او، ویروس این بیماری را انتقال می دهد. دوره نهفته  آن 13 تا 17 روز بوده و مدت بیماری یک تا دو هفته است. سرتاسر بدن از تاول های چرکین شفافی پوشیده می شود که پس از چندی دلمه شده و می افتند. آب ریزش بینی و تب خفیف از نشانه های دیگر بیماری است. این عارضه به طور کلی در دوران کودکی عارض شده اما در زمان های دیگر نیز ممکن است فرد را مبتلا کند. دور نگه داشتن کودک بیمار از دیگران لازم بوده و واکسیناسیون معمول نیست.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

حصبه:

مصرف آب و غذای آلوده به باسیل حصبه باعث ابتلای کودک می شود. کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا هستند و دوره نهفته آن تا یک تا سه هفته است. در تابستان شیوع بیش تری دارد. مدت بیماری از شش تا دوازده هفته متغیر است. تب، کسالت عمومی و سر درد نشانه های این بیماری است. جهت پیشگیری واکسن حصبه تزریق می شود.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

 

دیفتری:

باسیل این بیماری مسری است و دوره  نهفته  آن یک هفته می باشد. تا شش سالگی کودک را تهدید می نماید و فصل شیوع آن بهار و پاییز است. نشانه های دیفتری: تب شدید، گلودرد، بروز لکه های سفید برلوزه ها و حلق بوده و مدت آن به شدت بیماری بستگی دارد. درمان با آنتی بیوتیک و دارو های دیگر انجام می گیرد و جهت پیشگیری واکسن سه گانه تزریق می گردد.

 

سرخک:

ویروس سرخک مسری بوده و کودکان یک تا پنج ساله را مبتلا می نماید. دوره نهفته  آن 10 تا 14 روز می باشد و مدت بیماری یک هفته به طول می انجامد. قرمز شدن چشم ها، آب ریزش بینی، سرفه های خشک و جوش های سطحی و تب از جمله نشانه های سرخک است. شیوع آن در اوایل پائیز و فصل بهار می باشد. درمان با آنتی بیوتیک و پیش گیری از طریق واکسن صورت می پذیرد. 

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

 

 

سرخچه:

ویروس این بیماری مسری بوده و دوره نهفتگی آن دو تا سه هفته بوده و مدت بیماری 3 تا 5 روز است. نشانه های آن تب، گلو درد و بروز دانه های قرمز رنگ بر سطح بدن و به ویژه صورت و اطراف دهان است. قرنطینه بیمار ضروری است و از آن جا که زن باردار به راحتی به سرخچه مبتلا می گردند باید بیمار را از وی دور داشت تا عوارض آن متوجه جنین نشود. کودکان و نوجوانان در معرض این عارضه هستند و فصل شیوع آن بهار است. پیش گیری با واکسن انجام می شود.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

 

کزاز:

باسیل این بیماری از تماس با خاک آلوده به کودک منتقل می گردد. دوره نهفتگی 5 تا 14 روز بوده و مدت بیماری به شدت آن بستگی دارد. کزاز در تمام فصول و در همه دوران زندگی سلامتی فرد را تهدید می کند. درمان از طریق بستری کردن بیمار انجام گرفته و پیشگیری با تزریق واکسن می باشد. نشانه های کزاز: تشنج، انقباض آرواره ها و دشواری در فرو بردن غذا است.

 

اوریون:

ویروس اوریون یا گوشک مسری است. دوره نهفته 2 تا 4 هفته و مدت بیماری 2 تا سه هفته است. تا 15 سالگی، فرد را مبتلا کرده و فصل شیوع آن اوایل بهار و اواخر زمستان می باشد. تب و لرز، سر درد و ورم دو سوی آرواره ها از نشانه های اوریون است. با واکسیناسیون می توان به پیش گیری این بیماری پرداخت.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

 

 

التهاب لوزه:

 تب و گلو درد و سرفه از نشانه های آن بوده دوره نهفتگی 2 تا 5 روز طول می کشد. مانند کزاز در دوران مختلف زندگی و همه فصل ها شایع می باشد و مدت بیماری 3 تا 4 است. پنی سیلین درمان کننده این عارضه می باشد و طریقه ای جهت پیش گیری وجود ندارد.

,فلج اطفال،سرخچه،سیاه سرفه،التهاب لوزه،سرخک،آبله مرغان،کزاز،اوریون،دیفتری،حصبه،مسری,[categoriy]

 

بیماری های کودک - : کتاب بیماری های شایع و مسری کودک از فریناز عسگری

 

.....///////////////////////

 

 

 

 

آکایران :مهم ترین علائم عفونت ادراری در کودکان و نورادان، بروز تب های بدون دلیل است

 

بنا به گزارش آکاایران : دکتر سیدزاده  با بیان اینکه امروزه در زمینه بیماری های کلیوی اطفال دو مورد عفونت ادراری و سنگ های ادراری (سنگ کلیه و مجاری ادراری) بیش از همه شایع است، گفت: متاسفانه شیوع این دو بیماری کلیوی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: در خصوص عفونت های ادراری باید گفت که این نوع عفونت ها یا در سنین قبل از مدرسه یا در دانش آموزان بروز پیدا می کند.
سیدزاده افزود: چنانچه این عفونت در سنین قبل از مدرسه در کودک ایجاد شود، اغلب به دلیل مشکلات مادرزادی دستگاه ادراری است که می تواند آسیب شدیدی به کلیه ها وارد کند. در همین راستا والدین باید مراقب عفونت های ادارای در نوزادان و کودکان خود باشند.
وی در خصوص علائم این نوع عفونت ها در نوزادان و کودکان اظهار کرد: متاسفانه این نوع عفونت ها علائم واضحی ندارند، اما مهم ترین علائمی که می توانند در زمینه وجود این نوع عفونت ها هشدار دهنده باشند، بروز تب های بدون دلیل است. همچنین عدم رشد مناسب نوزاد و کودک، بوی بد ادرار و بی قراری حین ادرار هم می تواند نشانه ای از وجود این نوع عفونت در کودک باشد.
سیدزاده وجود عفونت ادراری در دانش آموزان را عمدتا به دلیل عادت غلط آنها در نگه داشتن بیش از حد ادرار دانست و افزود: علاوه بر این، عواملی از جمله یبوست در اثر تغذیه نامناسب و کم فیبر هم می تواند موجب ایجاد عفونت ادراری شود.
این فوق تخصص نفرولوژی اطفال در ادامه به شیوع بسیار سنگ های ادراری (سنگ کلیه و مجاری ادراری) در کودکان اشاره و اظهار کرد: این مشکل زمینه ژنتیکی دارد، هرچند که عادات غلط غذایی مانند نوشیدن کم آب نیز موجب افزایش آن شده است. چنانچه آب کم مصرف شود، ادرار غلیظ شده و احتمال ایجاد سنگ های ادراری محتمل است. در سنین پایین گرم نگه داشتن بیش از حد نوزاد هم می تواند موجب ناراحتی کلیه و ایجاد سنگ های ادراری شود.
ایشان اظهار کرد: متاسفانه برخی مادران برای جلوگیری از سرماخوردگی، نوزاد خود را بیش از حد پوشانده و کنار بخاری و در فضای بسیار گرم قرار می دهند. این کار موجب تعریق زیاد نوزاد و کاهش آب بدن او و در نتیجه غلظت ادرار و ایجاد سنگ های ادراری می شود.
سیدزاده در خصوص چگونگی تشخیص میزان کافی آب در بدن نوزادان و کودکان، گفت: بی رنگ بودن ادرار نشان از وجود آب کافی در بدن او داشته و زرد رنگ و غلیظ بودن آن نشان از کم آبی بدن نوزادان و کودکان است. باید در حدی به نوزادان آب داده شود که روزانه شش تا هشت بار دفع ادرار رقیق و بی رنگ داشته باشند.
 بیماری های کودک - isna.ir

 

 

////////////////////////////////////

آکاایران: برسی علت شب ادراری کودکان , داروهای موثر برای کنترل شب ادرای , تربیت کودک برای کنترل ادرار , تشویق و تنبیه صحیح کودک , راز تقویت مثانه کودک

انسان در سال های ابتدایی تولد و در زمانی که فقط توانایی تغذیه از شیر مادر را دارد توانایی بر کنترل عضلات مثانه را ندارد و در زمانی که مثانه پر باشد به صورت اتوماتیک تخلیه صورت می گیرد.

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]

تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو -آکاشیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن , سرماخوردگی کودکان , حمام بردن نوزاد , مکملهای غذایی کودکان , ورزش , راه رفتن نوزاد , بهداشت بچه

آکاایران: تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

به گزارش آکاایران: این روال تا حدود 2 سالگی کودک ادامه دارد و حدودا در این سنین کودک توانایی کنترل بر این بخش از بدن را پیدا می کند و در زمان پر شدن مثانه توانایی به تعویق انداختن تخلیه را کسب خواهد کرد.البته در اولین سالهایی که این توانایی به دست آمده کودک در طول روز فقط می تواند خود را کنترل کند و در طول شب مانند قبل کنترل را از دست خواهد داد و شبانه ادرار خود به خود تخلیه میشود
شب ادراری در کودکان

در کودکان ممکن است تا مدت های طولانی شب ادراری اتفاق بیفتد که این امر دلایلی از جمله کوچک بودن مثانه ،ضعیف بودن ماهیچه های کنترل کننده ادرار ، وجود عفونت در دستگاه ادرار ، ابتلا به دیابت از نوع قندی یا بی مزه ، وجود اختلال در خواب ، حملات صرعی ، انسداد در مسیر لوله های ادراری و همچنین خواب گردی را ممکن است داشته باشد که باید بررسی شود.گاهی دلیل شب ادراری در کودک فراتر از این ها رفته و ممکن است به دلایل عاطفی و احساسی به وجود بیاید

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

اختلال مثانه ای : این اختلالات ممکن است به اشکال مختلف روی دهد و مهمترین نوع آن ها ابتلا به مثانه بیش فعال است.در افرادی که این عارضه وجود دارد مثانه فعالیت بسیار زیادی دارد و در طول روز نیز تکرر ادرار وجود دارد و حتی در صورت مصرف یک استکان چای یا یک لیوان اب نیز شخص احساس دفع ادرار خواهد داشت.در این افراد احساس دفع ادرار ناگهانی و به صورت شدید حس خواهد شد و در صورتی که شخص سریعا اقدام به رفتن به دستشویی و تخلیه نکند دچار بی اختیاری ادرار خواهد شد
خواب عمیق : در برخی افراد خواب شبانه آنچنان عمیق می شود که اخطار پر شدن مثانه دریافت نخواهد شد

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

مشکلات توارثی : برخی بچه ها که دچار شب ادراری هستند در صورتی که پیشینه خانواده شان بررسی شود متوجه خواهید شد که شب ادراری در پدر و مادرشان نیز در کودکی وجود داشته است
چند توصیه مهم برای درمان شب ادراری

در زمانی که به کودک مایعات می دهید سعی کنید با فاصله کمی آن ها را به دستشویی رفتن تشویق کنید و کم کم فاصله آشامیدن و تخلیه را به تدریج بیشتر کنید

همانطور که پیشتر نیز گفته شد یکی از عوامل ایجاد شب ادراری عوامل احساسی و اضطراب است و شما با به حداقل رساندن این عوامل می توانید تاثیر فراوانی در کنترل شب ادراری فرزندتان داشته باشید

ساعاتی پس از خواب (حدود 3 ساعت) کودکتان را بیدار کنید و او را به دستشویی ببرید

به کودکتان سرکوفت شب ادراری اش را نزنید و در باور او بگنجانید که مشکلش به راحتی قابل حل شدن است

روش های تنبیه کودکتان را اصلاح کنید و از تنبیه سخت او خودداری کنید

از ساعت هفت عصر به بعد سعی کنید تا جای ممکن مصرف مایعات کودک را کنترل کنید

پیش از خواب حتما بچه را به دستشویی ببرید تا با مثانه کاملا تخلیه شده به رختخواب برود

کودک را آموزش دهید تا در زمان رفتن به دستشویی کاملا مثانه اش را تخلیه کند

در صورتی که شما نیز در کودکی دچار شب ادراری بوده اید این مساله را به کودکتان نیز بگویید تا احساس تنهایی در این مساله را نکند و متوجه شود که الگوی او در زندگی نیز این مشکل را داشته است و احساس ناراحتی اش کمتر شود

مصرف کافئین می تواند میزان ادرار را افزایش دهد . سعی کنید از عصر به بعد نوشیدنی های کافئین دار به کودکتان ندهید تا میزان ادرار او کمتر شود
یک راه حل خوب برای درمان شب ادراری

در صورتی که بررسی هایی که بر روی مثانه انجام داده این به این نتیجه رسیده است که عفونت ادراری وجود ندارد میتوان تمرکز را بر روی گنجایش کم مثانه گذاشت و به فکر حل این مشکل بود.برای حل مشکل گنجایش مثانه در ابتدا این مشکل را برای فرزندتان را کاملا توضیح دهید و سعی کنید با روش هایی مانند کشیدن نقاشی از مثانه و یا روش های دیگر به او بفهمانید که مثانه در بدن او چه وظیفه ای را به عهده دارد و او را قانع کنید که می تواند با انجام تمرین هایی گنجایش مثانه اش را بالا ببرد.در صورتی که در این راه موفق باشید می توانید با انجام تمرین به او کمک های زیاد کنید
داروهایی برای رفع شب ادراری

از انواع داروهایی که برای رفع و درمان شب ادراری در کودکان تجویز می شود می توان به ایمی پیرا مین، آنتی کولینرژیک ها و دسموپرسین(DDAVP ) اشاره کرد که با تاثیر بر کاهش مقدار ادرار در بدن له کم کردن شب ادراری کمک می کنند

ایمی پرامین : این دارو یکی از موثر ترین داروهای درمان شب ادراری است که در بیش از نیمی از افرادی که به قصد درمان شب ادراری به این دارو رجوع می کنند نتیجه کامل حاصل خواهد و در حدود یک پنجم این افراد نیز نتیجه تا حدودی قابل قبول خواهد بود.نوع مصرف این دارو به این صورت است که مقدار 25 میلی گرم از آن را پیش از خواب به کودک می دهند .

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

البته در کودکانی که در دوران مدرسه هستند این مقدار ممکن است در صبح باعث خواب آلودگی شود پس مقدار را در مواردی به 10 میلی گرم پیش از خواب کاهش می دهند که البته در بیشتر موارد همین مقدار نیز نتیجه بخش خواهد بود و درمان را تکمیل می کند.در صورتی که دوز 25 میلی گرم درطول دوهفته باعث ایجاد تغییرات مثبت نشد این مقدار را به دوبرابر افزایش می دهیم تا به نتیجه دلخواه برسیم

در برخی موارد با قطع دارو شب ادراری مجددا شروع می شود که در این زمان باید با کارهای روانی و تشویق کودک به ترک آن کمک کنیم
دسموپرسین یا DDAVP : این دارو به صورت اسپری بیشتر مصرف می شود و البته در مواردی نیز به صورت قرص های زیر زبانی مصرف می شود.در صورت مصرف این دارو به هرکدام از حالت ها چیزی حدود 7 الی 10 ساعت در بدن تاثیر خود را پایدار نگه خواهند داشت.

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

دوز مصرف در هر دو نوع مصرف چیزی حدود 40 میلی گرم در شب است که در بیش از 40 درصد بیماران از این دوز و ساعت مصرف به نتیجه مطلوب خواهند رسید
داروهای آنتی کلینرژیک : این داروها را به صورت تنها برای درمان شب ادراری تجویز نمی کنند و عمده دلیل مصرف آن ها در مواردی است که بی اختیاری ادرار در طول روز نیز وجود داشته باشد و با مکانیسم کاهش دهنده در انقباضات ناخواسته ظرفیت در مثانه را افزایش خواهد داد
استفاده از طب سنتی برای درمان شب ادرای

هل : برای درمان با هل ابتدا دانه های هل را به اندازه یک قاشق چای خوری آورده هرکدام را از وسط نصف کنید و همه این مقدار را در درون یک لیوان آب جوش بریزید و حدود 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.دم کرده را صاف کنید و حاصل را به فرزندتان بدهید تا بخورد.این نوشیدنی در درمان شب ادراری بسیار موثر است

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

مخلوط گردو و کشمش : این دو خوراکی پر خاصیت را در صورتی که با یکدیگر مخلوط کرده و حدود نیم ساعت پیش از خوابیدن کودک به او بدهید تا بخورد می تواند با تکراری حدود 2 تا 3 ماه شب ادراری کودک را کاملا برطرف کند
,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

سنبل الطیب : خاصیت دارویی این گیاه بیشتر در آرامبخشی و همچنین رفع استرس است و در صورتی که آن را به کودک بدهید می تواند در درمان شب ادراری موثر باشد
دارچین : یکی از متداول ترین روش ها برای درمان شب ادراری در کودکان استفاده از دارچین است.مصرف دارچین نیز روش های متنوعی دارد و از جویدن چوب این گیاه توسط کودک تا ریختن پودر آن در خوراک صبحانه اش می توان روش های مختلفی را برای استفاده از این گیاه داشت
درمان شب ادراری توسط رفتار درمانی

روش های انجام رفتار درمانی در کودکان مقداری سخت تر از بزرگتران است اما در صورتی که بتوان این روش ها را به صورت کامل و صحیح اجرا کرد تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت و نتیجه آن غالبا دائمی خواهد بود. روش های اجرای رفتار درمانی به شرح زیر است:

تربیت مثانه : در این روش به کودک می آموزیم که طوری خود را عادت دهد که فاصله بین ادرار های خود را کمی بیشتر کند و این کار را تا جایی ادامه دهد که فاصله ادرار ها زیاد شود.این برنامه در صورت تداوم تاثیر بسیار زیادی در کنترل شب ادراری دارد.در کل این روش را به عنوان یک روش کامل برای درمان شب ادراری تجویز نمی کنند اما به عنوان یک روش مکمل می تواند بسیار مهم باشد

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

تقویت حس مسولیت پذیری : انجام این روش از درمان مقداری سخت است و به کودکی فعال و علاقه مند به درمان و نیز والدینی مسر و همکار دارد و با اینکه اجرای ان بسیار سخت است اما در صورت موفقیت تقریبا بازگشت ندارد
شب ادراری در بزرگسالان

در آمار آمده است که چیزی حدود یک در صد از افراد بزرگسال نیز درگیر بیماری شب ادراری هستند  و البته در دوران پیری نیز این بیماری گریبان بسیاری را می گیرد.دلیل بروز این عارضه در بزرگسالان به بیماری هایی که سراغ این افراد آمده است بر می گردد.
 علاوه بر ابتلا به بیماری ها ممکن است مصرف یکسری از داروهای خاص مانند داروهای خواب آور می تواند باعث ایجاد شب ادراری در افراد بزرگسال شود

,شیردهی به نوازد , بیماریهای کودکان , قطره واکسن ,[categoriy]
تقویت مثانه کودک برای کنترل شب ادراری بدون دارو

با دلایلی که گفته یک عامل دیگر نیز وجود دارد و این عامل مثانه بیش فعال است.در مثانه عضله ای به نام دترسور وجود دارد که در زمان تخلیه مثانه این عضله منقبض می شود و باعث تخلیه با فشار ادرار می شود.گاهی ممکن است این عضله دچار اختلال شود و بصورت اتوماتیک تخلیه ادرار را انجام دهد که این عمل در شب ها باعث ایجاد شب ادراری می شود.این علت یکی از رایج ترین علل شب ادراری بزرگسالان است.این عارضه را می توان با کمک رژیم های غذایی اصلاح کرد

دلیل دیگر شب ادراری در بزرگسالان بزرگ شدن پروستات است.این غده کوچک در پایین مثانه قرار گرفته است و به طور معمول پس از سنین حدود 40 سالگی بزرگ می شود و مقداری تغییر سایز می دهد و با تاثیر این افزایش حجم روی مثانه باعث بروز شب ادراری در افراد بزرگسال می شود
در چه صورتی گفته می شود که کودک دچار شب ادراری شده است

در صورتی که سن کودک از 5 سال گذشته باشد و این کودک در طول هفته حداقل دوشب را شب ادراری داشته باشد و این اتفاق به مدت 3 ماه پشت سر هم به وقوع بپیوندد میتوان گفت کودک شب ادراری دارد
شب ادراری در دختران بیشتر است با پسران؟

به طور معمول طبق آمار پسرها حدود 2 برابر بیشتر از دخترا در کودکی دچار شب ادراری می شوند
تنبیه کودک با تعویض ملحفه؟

در صورتی که کودک زیر 7 سال شما شب ادراری دارد نیازی نیست که اورا مجبور به تعویض ملحفه هایش کنید اما در صورتی که سن او بیشتر است می توان اورا مجبور به این کار کرد و با این عمل یکی از روش های رفتار درمانی را بر روی او انجام داده اید
آیا درمان شب ادراری در کودک 5 ساله نیاز است؟

در این سن کودکان معمولا به صورت طبیعی دچار شب ادراری هستند و با کمی افزایش سن این عارضه به تدریج برطرف می شود اما در صورت ادامه روند با افزایش سن درمان را آغاز کنید و می توانید این کار رابا انجام رفتار درمانی توسط خودتان آغاز کنید.در صورتی که از این روش جواب نگرفتید می توانید موضوع را با پزشک در میان بگذارید
آیا شب ادراری می تواند برای سلامتی مضر باشد؟

این عامل به طور خودکار خطری برای سلامتی نخواهد داشت .برای اطمینان شما باید به دنبال یکسری عوامل مشکوک مانند بی اختیاری در کنترل روده و همچنین در مثانه در طول روز ، مشاهده رگه خون در ادرار و یا رنگ های غیر عادی در ادرار بگردید و در صورتی که این علائم را دیدید سریعا به پزشک مراجعه کنید

بیماری های کودک -

 

اگر بر روی لینک ها کلیک کنید میتوانید در سایت آکا ایران مطالب بیشتری بخوانید ....

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ❀Amarylliss❀ می باشد