❀Amarylliss❀

انواع املا

1396/9/4 12:00
نویسنده : گل نرگس
529 بازدید
اشتراک گذاری

در ادامه مطلب بیشتر و انواع مختلف املا....

این نوع املا باید تکرار داشته باشه تا نتایج بهتری بده.

درمورد سوال ۴ و ۵ هنوز اختلاف نظر هست. تاسال گذشته بنابراین بود که دادن واژه هایی که نادرست نوشته شده  ،درست نیست و باعث میشه شکل واژه ها به همون صورت در ذهن بچه ها بمونه.اما امسال درمقطع راهنمایی این روش یکی از روشهای آموزش املاست. جداازاین هم دربیشتر کتب کمکی این روش دیده میشه.

به هرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

مناسب دیدین می تونین استفاده کنین.

این جا

کلیک کنین لطفا

به کلمه زیر توجه کنین.

از دانش آموزان بخواین تا کلماتی بسازن که حرف اول اونا حرفای این کلمه باشه .مثلا حرف اول کودکستان  ک است و دانش آموز باید کلمه ای بنویسه که با ک شروع بشه .حرف دوم    و    باید کلمه ای بسازه که با واو شروع بشه. درسته    و      در این کلمه صدای او داره اما چون باحروف بازی می کنن می تونن فقط به شکل اون توجه کنن و...

برای تمام حروف به همین ترتیب کلمه بسازند.شاید تااین جای کار رو خیلی از ما انجام داده باشیم اما            می تونیم بقیه ش رو خودمون بسط بدیم و .....

برای مثال من از دانش آموزانم خواستم کلمه هایی رو بسازن که بعد بتونن به هم ربطشون بدن یا مهارت ارتباط رو خودشون داشته باشن.وقتی کار کلمه سازی تموم شداز اونا خواستم بااستفاده از کلمه هایی که ساختن یه داستان کوتاه بنویسن.و زیر داستانشون هم نقاشی مربوط به اون رو .....

برام جالب بود بعضیاشون چنان غرق تخیل شده بودن و داستان تخیلی نوشته بودن که واقعا از شنیدن اون داستان لذت می بردم.

شما می تونین کلمه ی مبنا رو طولانی انتخاب کنین تا هم کلمات بیشتری بسازن هم داستان رو بتونن پرورش بدن.

حتما امتحان کنین.قول میدم نتیجه ی خوبی داشته باشه.

 

 

 

 

 

 

 

روش زیر هم یکی دیگه از روش های آموزش املا س که البته برای تدریس و تمرین بقیه درس ها هم کاربرد داره .مخصوصا برای محور ، هندسه  بیشترین کاربرد رو داره . درپایه های بالاتر برای تدریس و تفهیم محیط و مساحت خیلی جلب توجه میکنه و می تونه ایجاد انگیزه باشه.

ازبچه ها بخواین سر یک بطری رو با کمک بزرگترشون سوراخ کنن و بیارن . دیروز که ازبچه ها خواستم برای امروز بطری رو بیارن چون میخوایم املا بنویسیم ، صددفعه پرسیدن چه جوری ؟ حتی چندتا از اولیا هم زنگ زدن مگه میشه با بطری املا نوشت

برای بچه ها خیلی جالب بود.مخصوصا وقتی بهشون گفتم نقاشی بکشن.

امتحان کنین.!!!

ضمنا بطری هاشونو تو کلاس نگه داشتم تا برای درس های دیگه دوباره ....

 

 

نقاشی هم کردیم برا زنگ هنر.

درآخر برای آموزش عدم اسراف ،بچه ها آب های باقی مونده رو برای گلا ها ریختن.

 

املای توپی

کلمات کلیدی یا مهم را روی کاغذی نوشته و روی توپی می چسبانیم. هر بار توپ را به طرف یک دانش آموز پرت می کنیم، او پس از دیدن کلمه با آن جمله ای می سازد و آن جمله را به کل کلاس می گوی.

 

کلمه گم شده

چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم، به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند. یکی از دانش آموزان را از کلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.

 

نوبت کیه؟

در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود. آموزگار کلمه ای را نام می برد. هر دانش آموزی که با کارتهایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید. یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کلاس می نویسد.

 

اسم - فامیل

این همان بازی قدیمی است، با این تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.

 

املای مشارکتی

در این روش املاگویی باید هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان کلاس دیکته می کند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند. یکی از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.

 

روش مسابقه ای

املا به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه املا گفتن به شمار می رود. در این روش چند دانش آموز تقریبا هم سطح انتخاب می شود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط معلم گفته می شود.

 

املای جای خالی

این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدین صرت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم، سپس از روی متن برای کلاس می خوانیم و حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود. دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.

 

املای تصویری

الف) تصاویر نیمه مجسم: دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.

ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل ان را آموخته اند روی میز می چینیم، تا دانش آموزان به صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند.

 

املای مشورتی

در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل املا شرکت فعال دارند. می توانیم کلماتی را در اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.

 

 استفاده از خمیرهای بازی در دیکته

هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.

 

املای صوتی

در این روش متن املا از شب قبل توسط معلم روی نوار کاست ضبط می شود. موقع املا این نوار در کلاس پخش می شود تا کودک متن را بنویسد. نکته ای که در این جا قابل ذکر است، متن ضبط شده نباید سریع و بدون تکرار باشد. همچنین برای تنوع بیشتر می توان از صدای فرد دیگری برای انجام این کار کمک گرفت.

 

استفاده از هر کدام از روش های املا گویی در بالا بستگی به تعداد دانش آموزان، سن دانش آموزان و عوامل دیگری وابسته است.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ❀Amarylliss❀ می باشد