❀Amarylliss❀

کودک و مادر

1394/10/20 16:24
نویسنده : گل نرگس
1,269 بازدید
اشتراک گذاری

مطالب مخصوص بارداری در ادامه مطلب بخوانید .....

استفاده از ترکیبات گیاهی در بارداری

شاید فکر کنید استفاده از داروهای گیاهی ایرادی ندارد ولی این داروها می ‏توانند بارداری شما را به خطر بیندازند
آیا در گذشته برای درمان مشکلات مختلف پزشکی  وبهداشتی  از ترکیبات گیاهی (مانند چای ‏ها، تنتورها، قرص‏ها یا پودرها) استفاده کرده‏اید؟

ما توصیه می ‏کنیم که پیش از مشورت با پزشک خود، از خود درمانی با هر نوع ترکیب گیاهی  در دوران بارداری پرهیز کنید!

شاید فکر کنید استفاده از داروهای  گیاهی ایرادی ندارد ولی این داروها می ‏توانند بارداری شما را به خطر بیندازند. برای مثال اگر دچار یبوست هستید، شاید تصمیم بگیرید به‏ عنوان ملین از داروی  گیاهی سنا استفاده کنید. سنا باعث تحریک عضلات رحم و سقط خودبه‏ خودی می ‏شود. بعضی داروهای  گیاهی که روده‏ های شما را تحریک می ‏کنند، روده‏های  جنین را نیز تحریک می ‏کنند. مطمئن شوید که از مصرف دونگ کوآی ، پنیر ویال، رزماری  (که برای مشکلات هاضمه به‏کار می ‏رود البته به ‏صورت خام) اردج، سرو حفره‏ای ،سنا، St.Johns wort طی بارداری ‏تان خودداری می ‏کنید. بنابراین خطر نکنید.در مورد مصرف هر ترکیبی  که پزشک توصیه نکرده است، احتیاط کنید. همیشه پیش از مصرف هر دارویی ، نظر پزشک خود را جویا شوید.

مصرف کلسیم کافی در هر روز، بسیار اهمیت دارد. در دوران بارداری روزانه mg۱۲۰۰ کلسیم نیاز دارید که ۵۰% بیش از نیاز شما پیش از باردار شدن است.

 
 

ضعف در دوران بارداری

بیشتر مادران ۵ بار بلکه بیشتر از خواب بیدار می ‏شوند که می تواند باعث ایجاد ضعف در روز گردد.
ممکن است در اوایل حاملگی احساس تحلیل رفتگی کنید. ممکن است برایتان سخت باشد که صبح از خواب بیدار شوید یا ممکن است در عصر احساس خواب‏ آلودگی داشته باشید. نگران نباشید! این وضعیت طبیعی است، به‏ خصوص در اوایل بارداری .

زمانی را برای مقابله و تلاش برای درمان ضعف خود اختصاص دهید. اجازه ندهید کارهای روزمره خانگی بر شما غلبه کند، هر کاری می ‏توانید انجام دهید. در طول روز استراحت کنید هر وقت که می ‏توانید. برای کمک در مقابله با ضعف، قانون ۴۵ ثانیه را ادامه دهید ــ اگر ۴۵ ثانیه یا کمتر طول می ‏کشد که مراقب چیزی باشید، آنرا انجام دهید. این به کاهش ضعف و استرس کمک می ‏کند. حدود ۸۰% همه زنان حامله برخی اوقات در حاملگی مشکلات خواب دارند.

برخی دلایل آن شامل تغییرات هورمونی ، تنفس متغیر و افزایش سایز شکم است. یک چرت کوتاه در بعد از ظهر انرژی شما را زیاد کرده و به شما کمک می ‏کند تا کمبود خواب شب را جبران کنید.

بیشتر مادران ۵ بار بلکه بیشتر از خواب بیدار می ‏شوند که می تواند باعث ایجاد ضعف در روز گردد. حرکات بچه، گرفتگی عضلانی پا و کوتاهی تنفس ممکن است شما را در شب در دوران حاملگی بیدار نگه دارد. مهم است که طی شب استراحت کافی داشته باشید به‏ خصوص در اواخر حاملگی . تحقیقات نشان می ‏دهد که زنانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می ‏خوابند ۴ برابر بیشتر احتمال زایمان سزارین دارند.

 
اثرات تغذیه مادر باردار بر رفتار کودک

برای سلامت کودک‌تان این نکات را رعایت کنید

مهمترین نکته های سلامت برای کودک و مادر

کودکتان را تکان ندهید!
وقتی کودک شروع می کند به نق زدن و بهانه گرفتن، کار پدر و مادر در می‌آید! حالا باید بگردید و ببینید مشکل از کجاست. پوشک‌اش را باید عوض کنید یا وقت شیر خوردنش رسیده یا مشکل دیگری دارد. البته همیشه علت اش این چیز ها نیست. اکثر بچه‌ها وقتی حوصله‌شان سر می‌رود هم شروع به گریه کردن و بهانه گرفتن می‌کنند. در مقابل بی حوصلگی و بی‌تابی نوزادان یکی از رایج‌ترین عکس العمل‌هایی که پدر و مادرها انجام می‌دهند این است که کودک را می گذارند روی پایشان یا او را در بغل شان تکان تکان می‌دهند که البته در خیلی از موارد هم ظاهرا جواب می‌دهد وکودکرا آرام‌تر می‌کند.
ابتدا باید بدانید که اگر کودک تان زیاد گریه می‌کند و بهانه می‌گیرد علت‌اش چیست. برای این کار باید به پزشک مراجعه کنید چون بسیاری از کودکانی که مدام گریه می‌کنند ناراحتی روانی یا جسمی دارند. اگر مشکل اساسی وجود نداشت کافی است پدر و مادر با آرام کردن محیط و بدون نگرانی کودک‌شان را آرام کنند. اگر کودک بی‌حوصله و ناآرام است پس از مطمئن شدن از اینکه همه نیازهای او را برآورده کرده‌اید، کمی با او شوخی و بازی کنید تا سرگرم شود. تکان دادن کودک، به خصوص تکان‌های شدید یکی از مضر ترین روش‌هایی است که جدا باید از آن اجتناب کنید چون ممکن است به استخوان بندی، ستون فقرات و حتی مغزکودکآسیب برساند.

خــطر داروهـای ضـدافسردگی
داروهای ضد افسردگی که اصطلاحا «اس اس آر آی» نام دارند باید با دقت و مراقبت شدید در دورهبارداریمصرف شوند. این را یکی از جدیدترین تحقیقات گسترده که در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد افزایش سروتونین در بدن باعث بالا رفتن ریسک زایمان های نارس یا زودرس و حتی در بعضی موارد اختلالات ژنتیکی می شود. براساس بررسی‌ها حتی استفاده از این نوع داروها می تواند عواقبی داشته باشد که در کوتاه مدت خودش را نشان نمی‌دهد. مثلا درصد قابل توجهی از فرزندان مادرانی که در دوره بارداری خود از اس اس آرآی ها مصرف کرده بودند در سنین بزرگسالی به بیماری‌های روانی مثل اوتیسم دچار شده بودند.
البتهافسردگییکی از عارضه‌هایی است که در زمان بارداری بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر خانم‌ها می‌شود و داروهای سروتونینی هم یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان افسردگی است ولی جدا باید راه جدیدی برای مقابله با آن در دورهبارداریپیدا کرد. دکتر آلیس دومار، سرپرست گروه بزرگی از متخصصان و دانشجویان که این تحقیقات گسترده را انجام دادند، می‌گوید: «بر اساس بررسی آمار ۲۰ سال گذشته این دسته از دارو ها خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در بچه‌ها را تا ۴۰۰ درصد افزایش داده اند. پس این یک زنگ خطر جدی است.»

اثرات تغذیه مادر باردار بر رفتار کودک

 

نرمش در دوران بارداری زایمان راحتی را در بر دارد

نرمـش‌های دوره بــارداری
متخصصان و پزشکان مدام تاکید می‌کنند که دوره بارداری به معنی زمان بی تحرکی و نشستن نیست و بی تحرکی و اضافه وزن بیشتر از حد معمول در این دوره باعث می‌شود خوش اندام شدن پس از زایمان سخت‌تر و سخت‌تر شود. البته بدن هر خانمی ویژگی‌های خودش را دارد و میزان نرمشی که در طول روز نیاز دارد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلا یک ورزشکار زن حتی در دوران بارداری اش هم می‌تواند دویدن نرم را در تمرین‌های روزانه‌اش داشته باشد ولی کسی که بدن آماده ای ندارد نباید زیاد به خودش فشار بیاورد.
برای اینکه بدانید چه تمرین‌هایی مناسب شماست بهتر است ۵ نکته اساسی را به یاد داشته باشید: ۱. نباید بدن تان بیش از حد گرم شود. ۳/۳۸ حداکثر دمایی است که می توانید به آن برسید. اگر بدن تان گرم تر شود برای کودک تان خطرناک است. بنابراین باید از ورزش سنگین و در گرما خودداری کنید. ۲. بدن شما خودش بهترین راهنمای شماست که چگونه نرمش کنید. اگر می بینید زیاد به شما فشار می آید یا تحمل تمرینی که انجام می دهید را ندارید آن را سبک تر کنید. از حرکت های سریع و دشوار پرهیز کنید,۳ـ می توانید از طریق کنترل ضربان قلب هم فعالیت تان را بررسی کنید. ۱۴۰ تپش در دقیقه حداکثر سرعتی است که می توانید به آن برسید. البته نباید ناگهان تا این حد بالا بروید یا روی این سرعت ناگهان ورزش را رها کنید. ۴. موقع ورزش یا در مواقع دیگر نباید زیاد روی پشت تان دراز بکشید یا فشار بیاورد چون این فشار به سیاهرگ های شما منتقل می شود. ۵. بعضی خانم ها به تمرین با وزنه عادت دارند. تمرین های این چنینی اگر سبک باشند مسئله ای ندارد ولی نباید فراموش کنید که به طور معمول نباید اجسام بیشتر از ۱۰ کیلوگرم را بلند کنید.

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ❀Amarylliss❀ می باشد