❀Amarylliss❀

کودک و مادر

1394/9/24 19:18
نویسنده : گل نرگس
636 بازدید
اشتراک گذاری

مناسب‌ترین سن برای فعالیت ورزشی کودکان

خطرناک‌ترین خوراکی‌ها برای زنگ ورزش کودکان

۶۰ دقیقه ورزش روزانه کودکان چه تاثیری بر آینده آنان دارد؟ در ادامه مطلب بخوانید ....

 

 

 

 

یک فوق تخصص ارتوپدی کودکان بر لزوم انتخاب رشته ورزشی مناسب برای کودکان تحت نظر متخصصان طب ورزشی به منظور کاهش خطر آسیب دیدگی مفاصل در بزرگسالی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر تقی بغدادی با اشاره به اینکه به دست آوردن دامنه حرکتی مطلوب در مفصل زانو و اصلاح تغییر شکل‌های ایجاد شده در زانو از فواید تعویض مفصل زانو است، گفت: هدف تعویض مفصل زانو از بین بردن دردی است که در این مفصل بر اثر ساییدگی، آرتروز، روماتیسم و تخریب سطح مفصلی ایجاد شده است که از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از 40 سال شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: با تخریب غضروف مفصلی زانو، حرکت مفصل دردناک می شود و خشکی و محدودیت حرکتی را به دنبال دارد که در این وضعیت می توان با تعویض سطوح مفصلی، حرکات مفصل را بهبود بخشید و درد را از بین برد. عمل جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین اعمال جراحی است و در اغلب موارد مفصل مصنوعی بیش از 20 سال عمر می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه موارد عفونت‌های مفصلی اورژانسی که نیازمند جراحی است، با اقدامات دیر هنگام می‌تواند به همراه عوارض غیرقابل برگشت، زمینه آرتروز را نیز فراهم کند، تصریح کرد: علاوه بر افزایش سن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، اضافه وزن، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز عفونت‌های مفصلی دخیل باشد و در صورتی که درمان‌های غیرجراحی مانند دارو درمانی، کاهش وزن و فیزیوتراپی در بیمار با عدم موفقیت مواجه شود، تعویض مفصل در نظر گرفته می‌شود.

بغدادی با بیان اینکه انعطاف‌پذیری مفاصل تا پیش از 16 سالگی، باعث کاهش شکستگی داخل مفصلی می‌شود، خاطر نشان کرد: آسیب‌های ورزشی در کودکان و نوجوانان باعث تخریب رباط می‌شود که آرتروز پیش رونده را به دنبال دارد، اما با این وجود اغلب بیماری‌های مرتبط با مفاصل، از عاملی با عنوان ژنتیک تاثیر می‌پذیرند که درمان آن در سنین پایین می‌تواند به درمان قطعی منجر شود. در عین حال انتخاب رشته ورزشی مناسب در سنین 7 تا 8 سالگی، مناسب‌ترین زمان برای فعالیت ورزشی است. انتخاب مناسب رشته ورزشی با حداقل عوارض مفصلی، نیازمند در نظر گرفتن راهنمایی‌های مربیان ورزشی و متخصصان طب ورزشی است.

این فوق تخصص ارتوپدی کودکان در پایان با بیان اینکه رعایت اصول اولیه ورزشی در هر دو جنبه حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای ضروری است، یادآور شد: متخصصان طب ورزشی به دلیل آشنایی با آسیب‌های متفاوت ورزشی و به خصوص مفصلی، می‌توانند به عنوان بهترین راهنمایی کننده برای انتخاب رشته ورزشی حرفه‌ای کودکان باشند تا با توجه به توانایی‌های فردی هر فرد به طور مجزا و با در نظر گرفتن عوارض آسیب‌های مفصلی کمتر، بهترین موارد را پیشنهاد دهند.

 

خطرناک‌ترین خوراکی‌ها برای زنگ ورزش کودکان

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند انجام ورزش در کودکان می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن در آنها شود. 

گفتنی است، علت این مشکل مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای پرکالری از سوی این کودکان بعد از انجام ورزش است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کودکان با وجود سوزاندن کالری زیاد حین انجام ورزش و مسابقات بعد از آن با داشتن یک رژیم غذایی ناسالم باعث اضافه وزن در خود می‌شوند. 

پژوهشگران هشدار می‌دهند، والدین باید نظارت بیشتری بر تغذیهٔ کودکان ورزشکار خود داشته باشند، زیرا انجام ورزش سبب تحریک اشتهای کودک می‌شود و سبب تمایل او به خوردن نوشیدنی‌های شیرین و انواع غذاهای پرکالری می‌گردد. 

پزشکان مصرف غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، شیرینی، کیک‌ها و نوشیدنی‌های پرشکر را برای این کودکان بسیار مضر معرفی کرده‌اند. 

پزشکان به والدین توصیه می‌کنند از سنین خردسالی کودک را تحت نظر یک مشاوره تغذیه برای تنظیم الگوی رژیم غذایی قرار دهند.

۶۰ دقیقه ورزش روزانه کودکان چه تاثیری بر آینده آنان دارد؟

 

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه پس از اتمام مدرسه نه تنها سلامت جسمانی کودکان را تضمین می‌کند بلکه بر تقویت قوای شناختی آن‌ها نیز اثر گذار است.


به گزارش پایگاه خبری سلامانه به نقل از medicalnewstoday، بنا بر تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات سلامت امریکا 60 دقیقه ورزش روزانه برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال ضروری است. اما متأسفانه عده اندکی از دانش آموزان چیزی در حدود 29 درصد روزانه به انجام ورزش می‌پردازند. این در حالی است که مزایای ورزش کردن زندگی حال و آینده کودکان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.


از طرف دیگر ورزش روزانه بر چگونگی عملکرد مغز نیز اثر گذار است، در واقع 20 دقیقه ورزش در طول روز موجب ارتقا وضعیت تحصیلی کودکان می‌شود، فعالیت بدنی به ویژه برای کودکانی که از اختلال کم توجهی رنج می‌برند بسیار مفید است. حال اگر این مدت زمان به 60 دقیقه در هر روز برسد، قوای شناختی کودک تقویت می‌شود، در واقع تمرکز وی بالا می‌رود و بسیار راحت تر در مقابل عواملی که موجب حواس پرتی می‌شوند مقاومت می‌کند. هم چنین قدرت یادگیری و حافظه این دسته از کودکان نیز افزایش می‌یابد.


علاوه بر این انعطاف پذیری شناختی این کودکان در مقایسه با سایر هم سن و سال‌هایشان بیشتر است، آن‌ها از این قابلیت برخوردار هستند که بدون تعلل، مشکل و با دقت کامل از یک متن درسی به متنی دیگر بروند. یکی دیگر از مزایای جانبی ورزش کردن برای کودکان این است که دایره ارتباطات آن‌ها افزایش می‌یابد، به عبارت دیگر قرار گرفتن در محیط جدید این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که با افراد جدید آشنا شوند و بدین وسیله مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ❀Amarylliss❀ می باشد