❀Amarylliss❀

کودک و پدر

1395/10/15 14:31
نویسنده : گل نرگس
405 بازدید
اشتراک گذاری

Image result for ‫نقش  پدر در درس خواندن کودک ‬‎

نقش پدر در زندگی فرزندان
واژه‌ای که زود آموخت؛ بابا در ادامه مطلب را بخوانید ...

نقش پدر در زندگی فرزندان
واژه‌ای که زود آموخت؛ بابا

 

اگر کمی با خود فکر کنید و به دوران دبستان فرزند خود برگردید، حتماً به خاطر خواهید آورد که کلمه بابا جزء اولین کلماتی بود که دختر یا پسر شما نوشت و بخش بخش آن را خواند. حتی قبل از آن‌که بنویسد مامان، او نوشت بابا. پس شاید بتوان گفت فرزندان از همان زمانی که شروع به کسب علم و دانش می‌کنند با اهمیت نقش پدر، حتی بیش از مادر آشنا می‌شوند. در هر حال، متأسفانه امروزه این نقش کمی تغییر کرده و پدران به دلایل مشکلات اقتصادی بیشتر وقت و زمان خود را به کار و کسب درآمد اختصاص می‌دهند. البته به نظر می‌رسد انتظارات بالای نسل جدید از والدین؛ همچون اتاق یک نفره، رایانه شخصی، گوشی همراه مدل بالا و ... موجب این امر شده و یا این‌که پدران تصور می‌کنند نیاز دختر و پسر نوجوان آن‌ها فقط معطوف به برآورده نمودن این نیازها و فرستادن به مدرسه و دانشگاهی خاص است. در حالی‌ که نقش پدری چیزی فراتر از فراهم نمودن نیاز مسکن، خوراک و غیره است. نوجوانان نیاز به همراهی و همدردی پدر خود دارند و حتی یک نوازش کوچک آخر شب چنان اثری در آن‌ها دارد که در دایره واژگان نمی‌گنجد.

زمان آغاز نقش پدر
برخی تصور می‌کنند در دوران کودکی فرزندان تنها به مادران نیاز مبرم دارند، اما دختر و پسر شما از همان دوران بارداری به توجه پدر همانند مادر محتاج هستند. صحبت نمودن پدر با فرزند نوزادش و بازی با او نقش پررنگی در شکل‌گیری این رابطه عاطفی در آینده دارد و پدران از همان دوران ابتدایی تولد فرزند، باید برای محکم نمودن رابطه‌شان قدم بردارند.
نوزادان نیز کم‌کم پدر خود را می‌شناسند و با عکس‌العمل‌هایی چون تکان دادن دست و پا، به محض بازگشت پدر از سر کار و شنیدن صدای او واکنش نشان می‌دهند. پس پدران نباید زمان را از دست بدهند و لازم است همه‌جانبه از آن‌ها حمایت کنند.

نیم نگاهی به زندگی افراد مختلف
برای اثبات اهمیت نقش پدر بهتر است نیم‌نگاهی به زندگی گذشته مجرمان و افراد موفق بیندازیم و با هم آن را مقایسه نماییم. در اکثر موارد کودکانی که سر از زندان درآورده‌اند و یا در دامان اعتیاد گرفتار شدند، پدران خوبی نداشتند. اما برعکس بیشتر دختران و پسران موفق از نعمت پدری دلسوز برخوردار بودند که آن‌ها را تاحدودی درک کرده است.

بطور مثال وقتی پسری، پدرش را مورد اعتماد خود ببیند و براحتی بتواند با او درددل کند، دیگر حرفش را پیش غریبه‌ها نمی‌برد و در دام‌هایی که دوستان ناباب برایش پهن می‌کنند، نمی‌افتد. بهترین دوست او همان شخصی است که روز اول تولد دست محبت به سرش کشید. پس وجود رابطه عمیق بین پدر و فرزندانش به خصوص با پسر، بسیار مهم است.

پدر الگویی برای فرزندان
از طرف دیگر نحوه رفتار پدر همچون مداد سیاهی است که شخصیت فرزندان را ترسیم می‌کند. وقتی پسر می‌بیند چگونه پدر با محبت با مادرش رفتار می‌کند، این نوع رفتار در ذهنش نقش می‌بندد و در آینده سعی می‌کند همسر مهربان و خوبی باشد. نگاه دختر نیز نسبت به مردان، با توجه به اعمال پدر شکل می‌گیرد. اگر پدر پرخاشگر یا هوسران باشد، دختر عینک بدبینی را به چشم می‌زند و به خواستگاران آینده‌اش نیز با ظن و شک می‌نگرد.

چند فرمول ساده برای گرفتن نشان پدر نمونه
اما چگونه می‌توان یک پدر نمونه بود؟ چه باید کرد که نقش پدری به بهترین شکل ممکن ایفا شود و فرزندان از ته قلب پدرانشان را صدا بزنند بابا‌جون؟
- درست است که شما مدیر و برنامه‌ریز خانواده هستید، اما ایده‌های خلاقانه و نو فرزندان خود را هم فراموش نکنید. در گرفتن تصمیمات کوچک و بزرگ زندگی‌ از نظرات دختر و پسر خود نیز استفاده نمایید.
- زمانی را به شنیدن گله‌ها و به قول معروف شکایت‌های فرزندان خود اختصاص دهید و با منطق و احترام آن‌ها را راهنمایی کنید. خوب گوش دادن و زبان خوش داشتن هنرهایی است که پدرها باید فرا بگیرند.
- ایجاد تعادل در کار بیرون و همراهی با خانواده‌ را فراموش نکنید. پول فقط کافی نیست!
- اول خودتان را اصلاح کنید و بعد از فرزندانتان بخواهید دروغ نگویند یا با دیگران درست رفتار نمایند.
- رویاهای از دست رفته خود را فراموش کنید و به آرزوها و استعدادهای فرزندانتان اهمیت بدهید.
- اقتدارتان را در سایه اندیشه و گذشت حفظ کنید.
- در هر لحظه از زندگی‌ به دختر و پسرتان نشان دهید برایش اهمیت قائل هستید و به آن‌ها می‌اندیشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ❀Amarylliss❀ می باشد